Hjälp !

Tror seriöst att jag fått benhinneinflamation.

Har ju klagat ganska länge på att det gör on i skenbenen när jag gått fort ett tag, eller för långt. Grejen är bara att jag inte ( enligt mig själv ) gått för långt när det börjar göra ont.

Så nu när jag var ute och joggade började det göra ont efter ca 10 min knappt det ens.


www.google.se  


Allmänt

Om man har överbelastat underbenets muskler genom att till exempel springa eller gå mer än vanligt, kan benhinnorna där musklerna fäster bli inflammerade och göra ont.

Oftast blir man bra från benhinneinflammation på egen hand men ibland kan man behöva behandling. För att undvika långvariga besvär är det bra att göra något åt dem så fort som möjligt.

 

Symtom

Om man har benhinneinflammation brukar det oftast göra ont på insidan eller framsidan av smalbenet. Det är vanligt att benen känns stela när man ska upp och gå efter att man har suttit stilla en stund. De första stegen brukar göra ont, men när man gått ett tag känns det mindre. Om man har gått hela dagen kan man få en molande värk framåt kvällen.

Till en början har man ont efter att man har ansträngt sig, men fortsätter man att träna kommer smärtan också under själva aktiviteten.

 

Behandling

Man bör vila från den aktivitet som har utlöst besvären till dess att man inte längre har ont. Under tiden kan man motionera utan att belasta underbenen lika mycket, till exempel genom att cykla eller simma. Man kan också tänka på att ha stadiga och bra skor och ibland kan ett ortopediskt inlägg vara till hjälp.

Går besvären inte över på några veckor kan man pröva behandling hos sjukgymnast eller naprapat.

Om man har svårare besvär, kan man ibland bli hjälpt av en operation. De flesta blir bra efteråt men det kan ta två till tre månader innan man kan vara fysiskt aktiv som vanligt igen.



Hjälp ?!  I sommar vill jag ju kunna vara aktiv, cykla och greja !! Kunna gå långa promenader !!

Någon som haft detta innan och kan ge tips ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0